تبلیغات محیطی، یک روش تبلیغاتی جذاب و موثر است که به صورت روزافزون در شهرها و مکان های عمومی استفاده می شود. این نوع تبلیغات به وسیله نمایش تبلیغات در محیطهای عمومی نظیر متروها و ایستگاههای آنها، پلتفرمهای انتظار و وسایل حمل و نقل عمومی دیگر انجام میشود. در این مقاله، به بررسی مزایا و اهمیت تبلیغات محیطی در مترو خواهیم پرداخت.
یک ابزار قدرتمند برای تبلیغدهندگان، تبلیغات محیطی در مترو است. به دلیل دسترسی آسان به جمعیت عظیم شهری گرفته تا امکانات و تنوع در مدل تبلیغات و همچنین کمک به ایجاد هویت شهری در ذهن مخاطبین، این نوع تبلیغات بسیار مهم می باشد.
استفاده از تبلیغات در ایستگاههای مترو یک راهکار تبلیغاتی بسیار موثر و چشمگیر است. این ایستگاهها به عنوان نقاط تجمع عمومی در شهرها شناخته میشوند و این امکان را فراهم میکنند تا پیامهای تبلیغاتی به گروههای مختلفی از جامعه تحویل داده شوند.
این نوع تبلیغات دارای مزایای بسیاری هستند و با توجه به این مزایا، تبلیغات محیطی در مترو به عنوان یکی از راهکارهای مهم در صنعت تبلیغات مدرن به شمار میآیند.
تبلیغ در مترو دارای مزایایی چشمگیر است. اولین مزیت این است که متروها به عنوان یکی از مهمترین وسایل حمل و نقل عمومی در شهرها شناخته میشوند و هر روز هزاران نفر از آنها استفاده میکنند. این دسترسی آسان به جمعیت عظیم شهری به تبلیغدهندگان فرصت می دهد تا پیامهای خود را به یک جمعیت گسترده و اقشار متنوع ارائه دهند. همچنین، تبلیغ در مترو به علت توجه بالایی که به خود جلب میکند تأثیرگذاری بسیار بالایی دارد.
زمانی که افراد در ایستگاههای مترو منتظر قطار هستند، زمانی طولانیتری برای مشاهده تبلیغات دارند و این امکان را فراهم میکند که پیامها بهتر و عمیقتر در ذهن آنها جا بیفتد. این دو مزیت اصلی تبلیغ در مترو، اثربخشی بالا و دسترسی به جمعیت عظیم شهری هستند که تبلیغدهندگان را به استفاده از این روش تبلیغاتی جذاب تر و موثرتر ترغیب میکنند. در زیر، چند مزیت کلیدی استفاده از تبلیغات در ایستگاههای مترو آورده شده است:
بر اساس آمار رسمی مترو تهران و حومه روزانه 5 میلیون مسافر در مترو تردد می کنند و متوسط زمان حضور هر فرد در مترو 45 دقیقه می باشد. مدت زمان طولانی تمرکز مخاطبین بر متن های آگهی و نگاه ویژه آن ها حداقل 10 دقیقه و حداکثر 30 دقیقه می باشد.
پوشش دهی وسیع و دسترسی گسترده به دلیل وسعت خطوط و مسیر های طولانی مترو موجب اثرگذاری بالا در مخاطبین می شود.
از نظر مقایسه ی قیمتی، ارزان بودن رسانه های اطلاع رسانی در مترو نسبت به سایر محیط های تبلیغاتی در کشور، مزیت محسوب می شود.
تبلیغات محیطی در مترو معمولاً به ساختار شهری و هویت شهری کمک میکنند. طراحیها و تبلیغات محیطی میتوانند عناصر منحصر به فرد شهر را به تصویر بکشند و افراد را به شناخت بهتر شهر و ارتباط بیشتر با آن تشویق کنند.
استفاده از تبلیغات محیطی در مترو یک روش بسیار مهم برای جلب توجه مسافران و مخاطبان در طول سفرهای عمومی است و با توجه به مکان های مختلف و قابل ارائه تبلیغ در مترو میزان تأثیرگذاری بر مخاطبین هم متفاوت است. در ادامه به معرفی چند مدل رسانه های تبلیغاتی مترو تهران خواهیم پرداخت.
یک روش تبلیغاتی جذاب و مؤثر، تبلیغات در بدنه قطارها است که در حمل و نقل عمومی مترو و قطارها به کار میرود. این نوع تبلیغات به وسیله قرار دادن تصاویر، پوسترها، نوشتهها و حتی تبلیغات تعاملی روی بدنه و دیگر بخشهای خارجی قطارها صورت میگیرد.
هر قطار تهران شامل 7 واگن می باشد. در زیر، مزایای تبلیغات در بدنه قطارها را بررسی خواهیم کرد:
قطار های تهران شامل 7 واگن و هر واگن شامل 30 دستگیره که در مجموع 210 دستگیره می شود هستند. با توجه به این که ظرفیت هر مشافر در هر واگن 190 نفر می باشد، تبلیغات دستگیره قطار یک روش مؤثر برای ارتقاء برند و جذب مخاطبان در صنعت تبلیغات است.
تبلیغات دستگیره قطار میتوانند به شکل تعاملی طراحی شوند. از مثالهای تبلیغات تعاملی میتوان به کدهای QR برای اسکن وبسایتها یا تبلیغات تعاملی برای مشارکت مخاطبان اشاره کرد. این امکانات تبلیغاتی به تعامل بیشتر مخاطبان با تبلیغ و ارتقاء تجربه آنها کمک میکنند.
مزایای تبلیغات در دستگیره قطارها:
این نوع تبلیغات از دیگر اشکال تبلیغات متروی معمولی که در ایستگاهها و پلتفرمها قرار دارند، متفاوت است. تبلیغات در داخل واگنهای قطار در مترو یکی از روشهای مؤثر برای ارتقاء برند و جذب مخاطبان در صنعت تبلیغات محسوب میشود. در زیر، به برخی از مزایای تبلیغات در داخل واگنهای قطار در مترو اشاره میکنیم:
تعرفه تبلیغات در مترو معمولاً به عوامل متنوعی بستگی دارد، از جمله شهری که مترو در آن واقع شده است، اندازه و نوع تبلیغ، مدت زمان نمایش تبلیغ، مکان دقیق در مترو، تردد روزانه مسافران و شرکت متروی مورد نظر. در اینجا چندین عامل کلیدی در تعیین تعرفه تبلیغات در مترو ذکر میشود: